måndag 14 augusti 2017

Sömnadsglädje!

För en vecka sedan hittade jag en bild på ett mönster hos ett av de företag som jag brukar beställa tyger ifrån, Benartex. Det är från dem som jag bland annat beställer Paula Nadelsterns designade kaleidoskoptyger. Men den här bilden var på ett av Benartex mönster designat av Rose Ann Cook. När jag såg bilden fick jag för mig att jag skulle försöka sy något liknande. Jag har aldrig tidigare vågat sy något med så mycket svängda former. Jag började med att rita upp bilden på s.k. fryspapper (ett papper som är vaxat och blankt på ena sidan). Jag ritade upp bilden i den storlek som det färdiga täcket skulle ha. Därefter klippte jag isär alla mönsterdelarna. Dessa användes sedan till att strykas fast på rätsidan av det tyg som respektive bit skulle sys i. Det tog mig tre dagar att sy ihop bitarna och en dag att sätta ihop väggdekorationen med vadd, baksidestyg och sedan sy quiltsömmarna. Jag började med att sy på ytterkanten, innan jag sydde quiltsömmarna. Här är en bild på det färdiga resultatet. Jag hade roligt hela tiden när jag sydde den här väggdekorationen.

For my foreign followers:
A couple of days ago, I found a picuture of a small wall quilt on one of the fabric companies, from which I regularly order fabric, Benartex. From Benartex I also order some of the fabrics designerd by the famous designer, Paula Nadelstern. Her designs are very intricate, and for great use in Kaleidoscopic quilt blocks. This picture, was though, from another quilt artist, Rose Ann Cook. When I saw the picture, I felt that I should try to make something similar. I have never tried to sew something with som many curves, and did not think that I would manage to do so. I started to draw the design onto freezer paper. Then I cut out all the different shapes and ironed every piece onto the fabric I had choosen. It took me three days to piece all the pieces togehter, and another day to piece the top, batting and backgroundfabric together. I started off with the binding around the small wallhanging and then I did all the quilting. I had great fun all  the time while making this little wall hanging.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar