lördag 24 juni 2017

Food on Midsummers Eve, June 23, 2017

För dokumentationen vill jag bara visa vad jag lyckades baka till midsommaraftonens middag den 23 juni 2017. En jordgubbstårta, där jag försökte mig på att baka tårtan så att den skulle likna de jordgubbstårtor jag åt som barn, när jag vistades i Bad Sachsa, Harz, Tyskland. Tårtbotten bakades i en kakform som min mor en gång köpt i Tyskland och där tårtbottnen hade exakt den formen som de tårtor jag åt som barn. Ändå kan man inte återskapa samma smakupplevelse. Det blir aldrig samma sak som den smakförnimmelsen man har undanstoppat i sitt minnescentrum i hjärnan. Var nu det ligger någonstans i hjärnan har jag ingen aning om.

Sedan har jag även bakat en Matjessilltårta. Där får jag nog ta mig i kragen när det gäller att dekorera tårtan. För speciellt vacker blev den ju inte.

For my foreign followers:

For Midsummers Eve we have some special traditions here in Sweden. You have to have a straberry cake and a special cake with pickled herrings. A very strange combination with pickled herrings and sour cream. I think only Swedish people could come up with a cake like this.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar