söndag 5 mars 2017

Lite sömnad under tiden 1 - 4 mars 2017

Förutom att jag under den gångna veckan gick i väntans tider, fick ju en tygleverans under fredagen den 3 mars, så har jag även under veckan sytt lite. Det blev bland annat en väggdekoration, efter ett mönster som Catharina och Bengt Svenningsson, Tyger och Ting, designat, samt en liten necessär, som jag själv ritat, men där jag använt mig av Kristina Höglunds mönster, Quiltbiten, "Enkla små väskor" som bas. Det jag gör annorlunda än den beskrivning som Kristina gör, är att jag alltid har ett material som heter "Rasterquick" som bas för att sy fast tygerna på, och där kan man rita vilka sömlinjer man vill och sedan sys tygerna fast på Rasterquick-et i en speciell ordning. Det spelar ingen roll hur många necessärer jag sytt, så är det alltid lika roligt att sy ytterligare några, speciellt när det kommit hem nya tyger. Så idag, skall jag gå ner till min syateljé och fortsätta sy lite nya necessärer, av de tyger som kom hem under fredagen. Önskar alla mina syvänner en fantastisk dag idag. Här i Uppsala skiner solen lite så en promenad måste det också bli.

For my foreign followers:
During the last week, March 1 to 4, 2017, I have managed to sew a small quilt, using a pattern designed by Catharina and Bengt, at Tyger & Ting, Burseryd, Sweden. I have aslo sewn a new little purse, where I have used my friend's, Kristina's, Quiltbiten, Uppsala, pattern: Simple small purses, as a raw model. I have though used another technique when making this purse. I always use a material called "Rasterquick" to draw the sewing lines and sewing the fabric onto this material. Then I know that all the pieces will be  in the right place and having the size according to the drawing on the "Rasterquick". It does not matter how many purses I have sewn, I always enjoy making new ones when new fabrics arrive. Last Friday, March 3, 2017, I received a shipment of fabrics, in total 27 kilos, and now I have the urge to sew some new purses. Wishing all my friends a lovely Sunday.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar