onsdag 16 mars 2016

Yttereligare två necessärer

Jag har lyckats sy ytterligare två necessärer av mönstret AnnaLi. De är sydda i japanska tyger från Quiltgate. Som Ni kanske vet så är jag väldigt förtjust i japanska tyger. Deras mönster tilltalar mig.
Jag har som vanligt sytt dem på min Huqvarna Saphire 960. För sömnaden av dekorsömmar använder jag mig av två olika pressafötter, dels en kantstickningsfot med en metallskena i mitten och dels en s.k. öppen applikationsfot. Kantstickningsfoten använder jag även när jag skall sy i blixtlås i mina necessärer och väskor. Då kan man låta den metallskenan som sitter mitt i foten följa blixtlåständerna och sedan sidoställer man nålen cirka 2 mm till höger. På så sätt får man en fin rak söm på blixtlåset med alldeles lagom avstånd av sömmen från blixtlåständerna. När man använder den s.k. öppna applikationsfoten så har man en mycket bra överblick över var dekorsömmarna skall sys. Många som jag träffat säger att de nästan aldrig byter pressafötter på maskinen. Här vill jag slå ett slag för alla de fantastiska pressafötter som finns tillgängliga till våra symaskiner, och de är utvecklade för att underlätta sömnaden. Tänk på det nästa gång ni skall sy något.

Kantstickningspressafoten har följande namn och artikelnummer på Husqvarna Vikings hemsida: Transparant B kantstickningspressafot med linjal i mitten: Artikelnr: 413058445.
Öppen applikationsfot har artikelnummer: 412800945. Den här är i metall, men det finns även en i transperant plast, vilken jag föredrar att använda.

Här kommer lite bilder  på de två necessärerna som jag sytt klart söndagen den 13 mars 2016.

 

Transparent B kantstickningsfot med linjal i mitten

Item #: 413058445 - See more at: http://www.husqvarnaviking.com/sv-SE/Accessories/Clear-B-Edge-Joining-Foot#.dpuf

Transparent B kantstickningsfot med linjal i mitten

Item #: 413058445 - See more at: http://www.husqvarnaviking.com/sv-SE/Accessories/Clear-B-Edge-Joining-Foot#.dpuf

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar