söndag 21 september 2014

Öppet Lördagen den 27 september 2014 kl. 10.00 - 14.00

Håller på att göra mig i ordning för att gå till mitt ordinarie jobb på Uppsala universitet. Det känns så höstlikt ute, har regnat hela natten och gatorna är fulla av regnpölar som inte har runnit undan. Det har regnat intensivt sedan i går kväll. Känns inte roligt att veta att nu är det mörkt och kallt cirka sex månader framöver. Det som är positivt med detta är i alla fall att nu kan man med gott samvete sitta inne och sy så mycket man bara orkar. Själv har jag inte sytt speciellt mycket sedan vi var i Lidköping den 5 - 7 september. Måste dock ta mig i kragen och börja sy upp lite nytt till Syfestivalen som är i Älvsjö den 24 - 26 oktober. Har börjat sy på en julduk av de nya Hoffman-tygerna som jag fick hem i början på september. Det är många tyger med silvertryck, så tygerna kräver att man syr upp något av dem för att visa dem i ett sammanhang. När jag är klar med duken skall jag lägga in en bild på den.

I lördags var jag och min man på utflykt till Eskilstuna med Uppsala Fordonshistoriska sällskap. Det var en trevlig utflykt och vi besökte två av stadens museer samt ett 50-tals-cafe, som drevs av två bedårande söta flickor i tidstypisk klädsel. Ett av museerna var "Munktell-museet, där mycket av det som förtaget Bolinder-Munktell tillverkat under årens lopp fanns utställt. Det var olika motorer och traktorer i mängd, och jag blir alltid lika fascinerad av den kreativitet som människan genom åren utvecklat. Att man i Eskilstuna efter andra världskriget även tillverkat en symaskin hade jag ingen aning om. Tyvärr kunde man inte av de bilder som vi hittade på museet utläsa vad för sorts symaskin som tillverkades där. Är det någon som vet, så vore det roligt att få ta del av den kunskapen.

Nu skall jag ge mig iväg i regnvädret. Jag hoppas att vi ses på lördag, när jag som vanligt har öppet i min syatelje.

Ha en bra dag.
MVH
Christl Richter-Frohm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar