lördag 24 maj 2014

Nyckelpigor hör våren till!

I veckan har jag sytt en ny liten "väska" eller "necessär" efter ett mönster som jag ritat själv i min dator och skall försöka utveckla. I alla mina tyglådor hittade jag en bit tyg med nyckelpigor på, som jag köpt för länge sedan av Kristina på Quiltbiten. Nyckelpigor hör ju våren till den första såg jag redan under mars månad, det satt en liten nyckelpiga mellan ett av mina fönster i syateljen. I Tyskland så brukar affärerna sälja chokladgodis som ser ut som nyckelpigor eller som en annan art skalbaggar som heter "Maikäfer" och är bruna och har ränder i stället för prickar. Detta uppskattas mycket av både barn och vuxna. En rolig tradition som vi inte har här i Sverige.

Nu skall jag gå ner till syateljen och sy upp ytterligare en av det här mönstret och sedan skall jag fota alla moment så att jag kan försöka göra en vettig beskrivning av hur jag sytt den och vilken vadd och förstärkning jag använder för att necessären skall få lite stadga.

Sedan skall jag förbereda inför den 31 maj 2014 då jag har öppet i min syatelje. Välkomna då mellan kl. 10.00 - 14.00.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar